Persbericht

Expositie: 28 februari t/m 4 april 2004


Klik op de foto's voor een groter beeld

Beppe Kessler
wandobjecten
Helly Oestreicher
beelden

"Samenloop" in Galerie De Kapberg: Helly Oestreicher en Beppe Kessler

Galerie De Kapberg maakt dit jaar een fantastische start met het werk van twee internationaal bekende Nederlandse kunstenaars, Helly Oestreicher en Beppe Kessler, te zien van zaterdag 28 februari tot en met zondag 4 april. Beiden maken ruimtelijk werk, Oestreicher maakt objecten in keramiek en glas, Kessler maakt sieraden en wandobjecten in hout en textiel, in combinatie met andere materialen. De expositie, die door de kunstenaars zelf werd samengesteld, kreeg van hen de titel "Samenloop", die verwijst naar de verwantschap in aanpak en spel die zij beiden voelen. Hoewel op het eerste gezicht opvalt dat zij met zeer verschillende materialen werken, is deze verwantschap in hun werk ook goed zichtbaar. Beiden zijn er op gericht alle mogelijkheden en eigenschappen van materialen uit te buiten; het materiaal is instrument en inspiratiebron tegelijk. Klei en glas, textiel en hout, transparantie, buigzaamheid, glans, textuur en kleur: doordat hun werk naast en door elkaar is opgesteld, gaat het voortdurend een speelse dialoog met elkaar aan.

Een belangrijke sleutel om toegang te krijgen tot het werk van Helly Oestreicher is het niet te bekijken vanuit esthetische categorieŽn. Het begrip schoonheid zegt niet veel over haar motieven, of wat zij wil uitdrukken in haar werk. Wat werkelijk telt is dat het object "is", dat het vorm, structuur en kleur heeft en dat dit kan worden ervaren met de zintuigen, door het te zien en aan te raken en onbevooroordeeld te beleven. Zij combineert de harde materialen klei en glas, die, hoe verschillend ook, goed samengaan. Vaak krijgen beide materialen door ze gelijktijdig in een keramiekoven te verhitten hun uiteindelijke gedaante. Soms valt een glasplaat als een zachte materie over een ronde keramische vorm, in ander werk drukt het glas zich door een opening in een keramische structuur. Ze zoekt in haar werk bewust de tegenstellingen op die de materialen eigen zijn, waardoor zij elkaar versterken, of werken als contrapunt. Glas fascineert Oestreicher. De transparantie en de zachtheid bij hoge temperatuur gebruikt zij in haar spel met "gaten" in haar werk. Zelf zegt zij: "Kleurloos glas is een eigenaardig materiaal: visueel immaterieel, behalve aan de randen, waar kleuring en dikte de tastbaarheid van het materiaal prijsgeven. Ik heb het (Ö) vaak nodig door die "eigenaardigheid".

Ook het werk van Beppe Kessler, dat zich beweegt langs de grenzen van functionaliteit en autonomie, ontstaat vaak direct vanuit het materiaal. Twee grotere wandobjecten zijn uit balsahout gesneden, elementen die uit een groter geheel afkomstig lijken te zijn en in een vierkante vorm zijn afgebakend. Golvingen zijn aan de randen van de vorm afgesneden, ingebrande patronen zijn rondom te zien. Andere objecten zijn ontstaan door textiel strak over vormen heen te spannen, waardoor een geheimzinnig soort landschap ontstaat, soms met afgetopte bergen en kraters. Het textiel bewerkt zij met acrylverf waardoor het gaat lijken op een gelooide huid, soms nog voorzien van bladgoud met prachtige fijne breuklijntjes. Kessler laat ook een uitgebreide serie sieraden zien, miniaturen die in hun vormgeving verwant zijn aan haar wandobjecten. Het zijn kleine, intieme sculpturen gemaakt van balsahout, stof of stenen, soms zijn er twinkelende kristallen en ook hier bladgoud toegevoegd. Nooit wordt het materiaal op een vanzelfsprekende manier gebruikt, het uiteindelijke werkstuk is als het ware van zijn natuurlijke staat vervreemd. Een grote inventiviteit in materiaalgebruik en veel humor kenmerkt dit werk. Want schoonheid kan in de gewoonste dingen van de wereld zitten. Neem nou de sieraden met de titel "Eigenheimer" en "Kriel" - aardappelen versierd met echt bladgoud maakt hen toch tot ware juweeltjes? [DJG]