Persbericht

Expositie 20 november t/m 19 december 2004


Klik op de foto's voor een groter beeld

Sylvia Blickman
sieraden
Pieter Klazen
schilderijen
Iek Streefkerk
objecten
Herman van der Hoff
schilderijen

Expositie Galerie De Kapberg

In Galerie De Kapberg in Egmond aan den Hoef exposeren tot en met 19 december 2004 een viertal kunstenaars. Silvia Blickman met sieraden, Pieter Klazen en Herman van der Hoff tonen hun schilderijen en Iek Streefkerk zijn objecten.

Pieter Klazen werkt in zijn olieverfschilderijen met bekende motieven van het klassieke stilleven, een tafel, een schaal met fruit, een fles, bloemen in een vaas. In zijn werk wisselt hij herkenbare elementen en abstracte kleurvlakken met elkaar af. Zijn werkwijze is speels maar ook afgewogen. Door gebruik te maken van sjablonen ontstaan er vormen met een afgebakende contour. De kleurvlakken zijn ontstaan door verschillende lagen verf over elkaar uit te rollen waardoor een effect van een druktechniek ontstaat. Frisse en heldere kleuren als appelgroen, rozerood, paarsblauw geven zijn werk een vrolijke, zomerse uitstraling.

De sieraden van Silvia Blickman zijn kosmisch en poëtisch van karakter. Rondtollende zonnen, wervelende sterren, harten met vleugels of voetjes, sieraden in een originele vormgeving. Ook het materiaal is bijzonder, een basisvorm van geanodiseerd aluminium die soms een schelp bevat of waarin minuscule glassteentjes, "millefiori" uit Murano zijn verwerkt. Haar "sandwichbroches" bestaan niet zonder meer uit een voor- en een achterkant. Ze zijn samengesteld uit twee hol gedreven plaatjes waarbinnen zich een mysterieuze ruimte bevindt, van de inhoud vangen we slechts een glimpje op. De geheime fraai bewerkte achterkant van de broche is alleen bij de drager bekend.

Herman van der Hoff schildert abstracte composities die hun oorsprong hebben in het landschap. Binnen breed uitwaaierende velden valt een kern te ontwaren die een concentratie van bebouwing zou kunnen zijn, weergegeven als een verdichting in kleinere kleurvlakken. De identiteit van dit landschap is echter minder belangrijk dan het eigenlijke werkproces. van der Hoff werkt op een manier die sporen achterlaat. Zijn schilderijen zijn opgebouwd uit meerdere lagen, soms dik opgebrachte verf. In de verfhuid is getekend en weggekrast, soms zo ruw ingegrepen dat zelfs het doek is aangetast. De onderliggende lagen geven daarmee zicht op het schilderen zelf.

De objecten van Iek Streefkerk vormen een ongebruikelijk onderwerp. Gepantserde wagens, aan elkaar genagelde platen, geschutskoepels, oorlogstuig, niet iets om lang bij stil te willen staan. Maar wie langer naar deze ongenaakbare voertuigen kijkt ontdekt eigenaardige tegenstrijdigheden en humoristische aspecten. Associaties met landbouwmachines of een vliegdekschip. Onzinnige openslaande deuren, wielen die de grond niet raken. Chique treeplanken die een peperdure limousine niet zouden misstaan. Zelfs de zachte pasteltinten relativeren het oorlogszuchtige karakter. Op het tweede gezicht is hier geen sprake van een pantser maar van kwetsbaarheid, en staan hier geen stalen monsters maar goedmoedige lobbessen. [DJG]