Persbericht

Expositie 8 april t/m 14 mei 2006


Klik op de foto's voor een groter beeld

Paul Hugo ten Hoopen
schilderijen
Thijs Wijdeveld
beelden

Paul Hugo ten Hoopen en Thijl Wijdeveld in De Kapberg

Egmond aan den Hoef. In Galerie De Kapberg exposeren van 8 april t/m 14 mei 2006 Paul Hugo ten Hoopen met schilderijen en Thijl Wijdeveld met beelden in brons en aquarellen.

Paul Hugo ten Hoopen kreeg in zijn jonge jaren les van Oskar Kokoschka die hem "() de ogen opende voor het dierbare landschap, het bloeiende naakt, het Freudiaanse stilleven, een opwindend interieur of een winterse zee". In zijn schilderijen wisselen de onderwerpen elkaar af en vullen zij elkaar aan. Vanuit een interieur door een open raam is een glimp van het landschap te zien, binnen geeft een deur of een spiegel zicht op wat zich buiten het directe gezichtsveld afspeelt. Een intiem interieur is in grote vlakken met dikke verfstreken neergezet, een stoel, een tafeltje waarop een vaas met bloemen, de contouren van een naakte vrouw, een spiegel. Zijn werk doet abstract aan doordat hij platte kleurvlakken toepast, de vormen afbakenend met stevige zwarte lijnen. Invloeden van Franse schilders zijn zichtbaar, maar ook die van Duitse expressionisten. De schilderijen zijn schitterend van kleur. Diep ultramarijn en kobaltblauw, zacht geel, een krachtig helderrood en vele nuances van groen. In elk doek keren zij terug, net als het boeiende spel met abstracte en figuratieve motieven in de compositie.

De beelden in brons van Thijl Wijdeveld gaan over mensen, individuen of mensen naast en met elkaar. Door een grotere of kleinere afstand tussen de figuren drukt hij afstandelijkheid, intimiteit, betrokkenheid of een andere vorm van communicatie uit. Musici die samen een orkestje vormen, of de paren die hij afbeeldt, samen knus onder een afdakje van een boom of bij elkaar op schoot. Twee werkmethoden die qua techniek, vormgeving en uitstraling bijna tegengesteld zijn aan elkaar zijn zichtbaar in zijn werk. Enerzijds gesloten vormen, beelden die voordat ze in brons werden gegoten ontstonden vanuit een blok - van hout, was, gips of klei. Door uit het blok weinig materiaal te verwijderen en de expressie niet te laten lijden onder anatomische details, ontstaan er krachtige figuren. Een heel andere benadering is te zien in zijn bronzen mensfiguren die werden samengesteld uit smalle reepjes karton of was. In deze ogenschijnlijk nonchalante stapelingen zit juist veel lucht en veel beweging. Transparant en lichtvoetig en tegelijkertijd, zoals in al zijn beelden een uitgebalanceerde compositie. [DJG]