Klik op de foto's voor een groter beeld
Beppe Kessler sieraden |
Bert Neelen beelden |
Hans Landsaat schilderijen |
Kleine sculpturen, een beetje mysterieus, en een grote verscheidenheid aan materialen. De sieraden van Beppe Kessler bevinden zich op de grens van functionaliteit en autonomie. Ze ontstaan vaak direct vanuit het materiaal, dat zij met een grote inventiviteit, veel durf en humor verwerkt. Juist in de keuze en soms bizarre combinatie van materialen onderscheidt Kessler zich van elke andere sieradenmaker. Bramenhout, pvc of zelfs eierkool zijn materialen die niet direct geassocieerd worden met de sieradenwereld, maar bij Kessler levert het elke keer een prachtig sieraad op. Nooit wordt het materiaal op een vanzelfsprekende manier gebruikt, het uiteindelijke werkstuk is als het ware van zijn natuurlijke staat vervreemd. Intimiteit en verwondering maakt dat elk sieraad is wat het moet zijn: een juweeltje.
Tijdens de reizen die Hans Landsaat maakte naar Australië, China, Mongolië, ontrolden zich indrukwekkende landschappen. Immens gebergte, oneindig weidse vlakten, Landsaat is in staat die enorme schaal in beeld te brengen. Dat levert ook fraaie contrasten op, zoals een landschap in China, doorsneden door een brede rivier. Aan de ene kant de oprukkende onafzienbare rode woestijn, aan de andere kant diepgroene vruchtbare grond. Ver beneden in de diepte, onder wolkenflarden, stroomt de rivier, er vaart een eenzaam schip.
Gedeelten van hetzelfde landschap, op verschillende momenten van dag en nacht in beeld gebracht, vormen een groot contrast terwijl ze toch hun verwantschap behouden. Vooral in de - nog niet eerder getoonde - tweeluiken komt dit het sterkst naar voren. Opspattend water langs de kust van Tasmanië bijvoorbeeld, vangt de ene keer opvallend licht, en bestaat vele uren later uitsluitend door tegenlicht. Veranderend licht speelt de hoofdrol en zorgt voor een ware metamorfose in vorm en kleur.
De beelden in brons van Bert Neelen zijn niet voor één gat te vangen, en op zijn minst ongebruikelijk te noemen. Niet het prestigieuze, gewichtige brons, niet de klassieke of voor de hand liggende onderwerpen of de volumes van een plastische vorm, niet het perfecte oppervlak of de schone schijn van het patina, nee zelfs geen voorspelbare titels: de beelden van Neelen zijn met recht bronzen unica. Fragiel ogende stengels opgebouwd uit segmenten, reiken tastend in de lucht, gestold, alsof de groei is gestaakt. Met een draaibeweging slingert de vorm zich omhoog en daagt de zwaartekracht uit. Vaak is de vorm trapsgewijs opgebouwd uit kleine elementen, waarbij de openingen even sterk de vorm bepalen als de andere delen. Uitbottende takken geven een beeld een grillige vorm in de ruimte; de afgeknotte stammen vormen vaak letterlijk en figuurlijk het dragende deel van de sculptuur, bescheiden van gestalte maar sterk. [DJG]
De tentoonstelling in juli en augustus is open van