Persbericht

Expositie 7 oktober t/m 12 november 2006


Klik op de foto's voor een groter beeld

Sien van Meurs
glasobjecten
Metal Art
sieraden
Marjoke Staal
schilderijen, houtskoolobjecten
Gerda Weijerman
textielobjecten

Sien van Meurs, Marjoke Staal, Metal Art en Gerda Weijerman

Op de grenzen van zee en land vindt Sien van Meurs inspiratie voor haar werken in glas. Het indrukwekkende landschap van ijsbergen langs de Groenlandse kust exploreerde zij al varend in een zeekayak; een adembenemende ervaring. De overeenkomsten met het ijs en de patronen van bevroren stromen zijn in haar werk goed zichtbaar. In beelden van kayaks en vleugels worden de uitersten glas en steen gecombineerd tot een evenwichtig geheel. Een glazen kayak op een massieve granieten rots lijkt gewichtloos te zweven. Meer dan levensgrote glazen vleugels staan stevig en elegant tegelijk op de grond; alleen hun stenen basis weerhoudt ze ervan om op te stijgen.

Marjoke Staal maakt zowel twee- als driedimensionaal werk, schilderijen in lijm en pigment, olieverf of eitempera op doek en tekeningen in houtskool. Zij maakt ook ruimtelijke objecten in houtskool, die galerie De Kapberg volgend jaar laat zien. Op de huidige expositie toont zij twee series, één over de gebouwde omgeving van stad en industrieterreinen, de ander over de natuur. In alle gevallen gaat haar werk over de werking van licht. Zonlicht dat door bladeren speelt of in water doordringt, waardoor diepere of achterliggende lagen zichtbaar worden. De stadse omgeving beeldt zij bij voorkeur af bij nacht. Lichtstralen van langsflitsende auto's zijn een geliefd onderwerp.

Joeri Dijkman en Mireille Ponsioen (Metal Art) combineren in hun sieraden edele metalen - goud en platina - met titaan, zirkonium en diamant. De sieraden zijn het resultaat van een samenwerking van een bijzonder koppel ieder met een eigen invalshoek. Joeri ontwerpt vooral vanuit de techniek terwijl Mireille meer gevoelsmatig met materialen omgaat. Dat levert prachtige draagbare sieraden op met een inhoud, een verhaal, waarin die persoonlijke benaderingen zichtbaar zijn. Er zijn ontwerpen bij die elkaar aanvullen doordat ze elkaars tegenpool zijn. Sporen van het ambacht spelen ook een rol, zoals in de ringen waarin in reliëf het oppervlak van een vijl of staalborstel is verwerkt.

In haar assemblages van papier buit Gerda Weijerman alle mogelijkheden van het materiaal uit. Ze verft, vouwt, verstevigt en verbindt het papier en voegt allerlei andere materialen toe zoals veren, touw, stro en gekleurde knopen, die het beeld versterken. Een fraai waaierende vorm van geplooid materiaal roept associaties op met een ceremoni"le verentooi. De segmenten in een andere waaier zijn in donkere grijstinten en witte spikkels beschilderd waardoor deze lijkt samengesteld uit de decoratieve veren van een parelhoen. Reizen naar China en Japan zorgden onder andere voor indrukwekkende kimono's, opgebouwd uit identieke vlakken, in lichte kleuren beschilderd, met allerlei kleuraccenten. [DJG]