Klik op de foto's voor een groter beeld
Barbara ten Holt | Wendelien Schönfeld | Marjoke Staal |
Sipke Huismans | Paul Husner | Marjan de Glopper |
nog geen foto beschikbaar | ||
Ton de Kroon | Hans Landsaat | Wu Zhi |
De titel van de tentoonstelling in Galerie De Kapberg kan u gemakkelijk op het verkeerde been zetten. Water is in dit geval de vloeistof die de naam heeft gegeven aan de aquarel en aquarellen zijn volop in de galerie te zien. Aquarelleren is schilderen met water en verf. De aquarel geldt als de moeilijkste schilderkunstige techniek. Corrigeren of overschilderen is er niet bij, het moet in één keer goed zijn. Vaak is het een kwestie van véél water, weinig verf en vóór alles het licht dat door de transparante kleurlagen heenschijnt. Voor de ware liefhebber gaat er niets boven de stralende werking, de met weinig middelen gesuggereerde glans, de intense kleurbeleving van een goede aquarel. We zien in De Kapberg werk van de Hollandse Aquarellistenkring. Die bestaat sinds 1945 en verenigt professionele beoefenaars van het schilderen met waterverf. Alle leeftijden, stijlopvattingen en technieken zijn in de Kring vertegenwoordigd. De vereniging heeft als doel het bevorderen en uitdragen van de aquarel in al zijn verschijningsvormen. Er is werk te zien van de Egmonders Marjan de Glopper en Hans Landsaat en zeven andere kunstenaars.
Van Marjan de Glopper zijn stillevens te zien. Haar werk staat los van elke moderne stijl en de voorwerpen die ze afbeeldt naast elkaar hebben geen pretenties. We moeten aan Morandi denken. Het werk van Sipke Huismans laat zich omschrijven als speels, zij het met de ernst waarmee een kind zijn spel speelt. Het omvat dan ook heel wat minder speelse, soms verontrustende elementen. Hij laat ook sculpturale aquarellen zien, werk in de ruimte. Barbara ten Holt schildert het liefst met olie- en aquarelverf. Met name in haar aquarellen is de natuur als uitgangspunt een bron van inspiratie. In haar werk is een vorm van werkelijkheid of herkenbaarheid altijd enigszins aanwezig.
De van oorsprong Chinese Wu Zhi combineert op een geraffineerde manier de Westerse aquareltechniek met de Chinese inktschilder- en calligrafeertraditie. Het lijkt alsof zij haar portretten in één snelle beweging neerzet. Marjoke Staal heeft als hoofdthema de werking van licht. Haar werk bestaat uit schilderijen, beelden, installaties en korte filmloops, bewegende kunstwerken met een monumentale of theatrale uitstraling. Ton de Kroon is begonnen als virtuoos tekenaar die de verbeelding ontleende aan het tekenmateriaal, het handschrift en herinneringen, vol van flarden gevoel en emotie. "Ik laat mijn emoties zien in een landschappelijke tekening".
In een figuratieve wijze van werken streeft Wendelien Schönfeld er naar het verhaal 'visueel te onderbouwen', zoals ze het zelf noemt, door een gedegen studie naar de waarneming. "Als schilder dan wel graficus ben je Onze Lieve Heer, je hebt alle touwtjes in handen". De van oorsprong Zwitserse kunstenaar Paul Husner heeft een groot deel van zijn leven in Nederland gewerkt en lesgegeven. Daarna vestigde de schilder zich op het Indonesische eiland Bali. Hij werkt vanuit het materiaal. Over zijn eigen werk zegt de Egmonder Hans Landsaat (1935): "Zolang ik teken en schilder is het landschap mijn punt van uitgang. Een letterlijke, directe weergave van wat ik zie of zag ontstaat in mijn werk maar zelden. De omgeving, die ik voor het gemak maar 'landschap' blijf noemen, is een bron voor interpretaties, samenvoegingen en soms een spiegel voor gedachten".
Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op zaterdag en zondag van 13.30 - 17.00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren 072 506 26 45.
Meer informatie: www.galeriedekapberg.nl