Persbericht

.

3 maart t/m 8 april 2012


Klik op de foto's voor een groter beeld

Jaap Min
aquarellen, tekeningen
Willemien Min
werk op papier
Dien Jorien Geertsma
keramiek
Helene Min
gemengde techniek
Iris Nieuwenburg
jewellery

Jaap Min in 40 jarige Galerie De Kapberg

Galerie De Kapberg in Egmond aan den Hoef bestaat dit jaar 40 jaar. Een galerie waar het werk van professionele kunstenaars wordt geëxposeerd, mogelijk gemaakt door de inzet van enthousiaste vrijwilligers. In 1972 begon Hélène Min hier met het organiseren van tentoonstellingen. Sinds die tijd is hedendaagse kunst van hoog niveau in diverse disciplines getoond.
Het jubileumjaar opent met werk van drie generaties Min en keramiek van Dien Jorien Geertsma. Naast objecten van Hélène Min zijn een groot aantal speciaal voor deze expositie geselecteerde aquarellen en tekeningen van vader Jaap Min te zien en - bijzonder - ook te koop. Tevens zijn er tekeningen van Willemien Min en sieraden van Iris Nieuwenburg.
Op zondag 4 maart om 15.00 uur opent Maarten Min deze expositie.

Jaap Min (1914-1987) is zijn leven lang geïnspireerd geweest door zijn directe omgeving in Bergen, een landschap van duinen, bossen, strand, weilanden en sloten. Door het gebruik van donkere kleuren en zwaar aangezette contouren van de onderwerpen wordt hij gerekend tot de tweede generatie van de Bergense School. Zijn aquarellen en tekeningen die nu te zien zijn, behoren tot zijn meest vrije werk. In grote, krachtige composities beeldt hij de grenzen af tussen land en zee, hemel en aarde, waarbij de onderdelen van het landschap op een natuurlijke manier de vlakken in de compositie vormen. Of het nu gaat om een grote aquarel van een strandgezicht of om een landschap met koeien en sloten, de penseelstreek is trefzeker, en krachtig de lijnen in houtskool of krijt.

Hélène Min (1948) vervaardigt haar ijle, transparante objecten van geprepareerde vissenhuid van tong, rog of koolvis. Kleine wonderlijke schepsels ontstaan uit deze delicate huid, waarbij de fijne structuur van de vissenhuid fraai samenvalt met bijvoorbeeld, een vleugel. De lichtheid van het materiaal combineert zij in grotere werken soms met een contrasterende stevige lijn, waardoor ze ook een grafisch karakter krijgen. Haar meest recente werk kreeg vorm in een videoregistratie, die zij maakte met het oog op de naderende renovatie van haar atelier. Teksten op de ramen van het atelier worden door steeds veranderend zonlicht geprojecteerd op muur en vloeren. Een dag lang maakte zij, met tussenpozen, hiervan opnamen.

Dien Jorien Geertsma (1950) toont keramische objecten, ruimtelijke stillevens en een serie scheepjes. Opvallend is het gevoel voor humor, en de manier waarop ze de kijker op het verkeerde been zet door met perspectief te spelen en zwart-wit decoraties toe te passen die de vorm kunnen versterken, of juist verwarren. Soms combineert zij open en dichte vormen zodat er interactie ontstaat - zoals in de stillevens, waar de voorwerpen als het ware met elkaar in gesprek zijn. Bij de scheepjes is de verbeelding van een schip belangrijker dan een realistische weergave, ze worden teruggebracht tot hun essentie. Ook hier speelt zij met vorm en betekenis. Elk schip krijgt een flinke snelheid mee en in flottielje stomen zij samen op.

Willemien Min (1956) heeft in de periode dat zij als illustratrice werkzaam is een opvallend oeuvre opgebouwd. Ze kreeg in 2002 het Gouden Penseel voor haar illustraties in 'Ik schilder je in woorden', een poëziebundel van Hans Hagen. Haar tekeningen, verfijnd en intiem, vormen een perfecte twee-eenheid met de gedichten. Voor deze tentoonstelling heeft zij zich laten inspireren door gedichten over de natuur van Jørn Zeiler. Eenvoud, lichtheid, doorzichtigheid, gelaagdheid, kwetsbaarheid en verstilling zijn kenmerkend voor al haar werk.

Iris Nieuwenburg (1972) toont sieraden die 'narratief' worden genoemd; ze verwijzen naar de uitbundige en weelderige vormgeving van voorwerpen in de Rococo-stijl. De sieraden zijn opgebouwd uit elementen uit 18e eeuwse Franse interieurs, oude juwelen, miniaturen uit poppenhuizen zoals bestek, porselein en zilveren kandelaartjes. Kleine assemblages, geladen met associaties over de romantiek van een lang vervlogen tijdperk.

.

Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op zaterdag en zondag van 13.30 - 17.00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren 06 190­ 87 751.
Meer informatie: info@galeriedekapberg.nl en www.galeriedekapberg.nl