Klik op de foto's voor een groter beeld
Krin Rinsema schilderijen, grafiek |
Jan Verburg beelden, objecten |
Theo de Feyter schilderijen |
Jan Radersma schilderijen |
Schilders hebben vaak een andere kijk op de wereld. Ze gaan hun eigen gang in het afbeelden van die wereld. En ook als wat is afgebeeld voor ons bekend is, kun je duidelijk zien dat iedere kunstenaar een eigen stijl heeft en de werkelijkheid anders ziet. De beelden hebben hetzelfde thema maar zijn allemaal heel anders door het verschil in materiaal. Dat is bij deze tentoonstelling in De Kapberg heel duidelijk te zien.
Theo de Feyter (1947) schildert en registreert wat in zijn buurt komt. Hij zoekt het ontroerende in de gewone dingen. Zo maakte hij voor een tentoonstelling in het Stadsarchief van Amsterdam schilderijen van plekken in de stad met ook auto's en lantaarnpalen en iedere middag om vijf uur portretteerde hij het uitzicht uit zijn raam. De Feyter richt zijn blik liever op het alledaagse of zelfs onooglijke dan op het bijzondere en schilderachtige. Al op de Rijksacademie, waar eind jaren zestig de studenten nog straat op gestuurd werden (Ga naar buiten. Teken de stad!), koos hij de Marnixstraat als onderwerp. Totaal niet schilderachtig! We zien ook werk uit Noorwegen in olieverf, pastels uit Turkije en gouaches van Katwijk.
Jan Radersma (1948) gaat in zijn werk geregeld terug naar de plek vanwaar hij gekomen is en komt tijdens het scheppingsproces herhaaldelijk terug op zijn beslissingen die in een eerder stadium genomen zijn. Zo ontstaan gelaagde schilderijen en werken op papier die getuigen van een voortdurende opeenvolging van handelingen en overwegingen. Schilderen, overschilderen, toevoegen, wegnemen, nuanceren, overwegen en heroverwegen totdat het kunstwerk in een fase belandt waarin elke verdere toevoeging afbreuk doet aan het totaalbeeld.
Na een studie psychologie ging Krin Rinsema (1947) naar de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Het werk van Krin gaat over emoties. Ze zoekt naar motieven deels op die plaatsen waar mensen ongegeneerd en vrijelijk hun emoties tonen, juist omdat ze niet anders kunnen. Het is daarom dat de ongetemde zee, zwakzinnige mensen, kinderen en zelfs de hond zo'n prominente plek in haar werk innemen. Voor haar etsen gebruikt zij aluminium offsetplaten die zij krijgt van de plaatselijke drukker. Voor haar schilderijen gebruikt zij afgedankte ziekenhuisgordijnen. Geen 'clean' wit nieuw doek: dit gordijn heeft al een geschiedenis, een verhaal, een emotie. Krin drukt zich het beste uit in zwart, houtskool heeft haar voorkeur. Kleur leidt af, omdat het daar niet om gaat.
Jan Verburg (1943) laat beelden zien die hij heeft gemaakt van hout, brons, aluminium-cement, polyester en zink. Het zijn vrouwelijke torso's. De nerven in het hout zitten op de juiste plek en in het werk van zink zie je duidelijk dat het is gesoldeerd. Jan is een veelzijdig kunstenaar. Hij maakt schilderijen, beelden en grafiek en is ook betrokken bij het maken van commercials. Bekend van hem is de STER-spot met de koeien van Melkunie. Hij kreeg zijn opleiding aan de Rijksacademie.
Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 - 17:00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren: 06 190 87 751.
Meer informatie: info@galeriedekapberg.nl en www.galeriedekapberg.nl