.
Klik op de foto's voor een groter beeld
Vivian Rozenbeek papier en draadwerk |
Leen Kaldenberg schilderijen |
Harry Agema grafiek, keramiek |
Op vrijdag 28 februari begint een mooie tentoonstelling, waarna nog zes tentoonstellingen volgen in het jaarprogramma. Zoals altijd is er een afwisseling van technieken: keramiek, grafiek, schilderen en deze keer ook bouwwerkjes van papier.
We starten met een reis naar het noordoosten van ons land met het werk van Leen Kaldenberg (1957). Hij woont en werkt in Leermens in de provincie Groningen en kreeg zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva. Er is werk van Leen opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvédère bij Heerenveen. Hij toont warme belangstelling voor het vlakke, open noord-Nederlandse landschap. Zijn impressionisme kenmerkt zich door met minimale middelen de karakteristieken van dit landschap te grijpen, het specifieke dat in Groningen en Friesland altijd de aanwezigheid van de Waddenzee doet vermoeden. Hij vat die effecten van zilte luchten en gezeefde lichten vaak samen in breed getrokken strepen. De matheid en fijnstoffelijkheid van de temperaverf waar hij mee werkt buit hij daarbij ten volle uit.
In het werk van Harry Agema (1946) (grafiek en porcelein) zien we herhaling van kleur en vorm, van beweging en textuur. Dat ritme verwijst naar zijn lichaamsritme (hartslag/ademhaling) en staat in connectie met kleur, vorm en gebeurtenissen. Hij neemt, met enige uitzonderingen daargelaten, al meer dan 25 jaar zijn handlijnen en de vormen van zijn handen als beeldend uitgangspunt. Ook contouren van zijn tot vuist gebalde, of juist gevouwen handen, zijn voor hem startpunten voor zijn schilderijen, grafiek, sieraden, gemengde technieken of tekeningen. Harry maakt al meer dan 30 jaar keramiek. De afgelopen twee jaar werkt hij expliciet met porselein en stains (pigmenten). Tijdens de expositie in De Kapberg laat hij een aantal dunne en daardoor transparante holle vormen in porselein zien. Zijn opleiding kreeg hij aan de Vrije Leergangen van de Vrije Universiteit in Amsterdamn, een combinatie van kunst en Nederlands voor het onderwijs.
Vivian Rozenbeek wil met minimale middelen een schoonheid creëren dat tot nadenken stemt. Ze is begonnen met textiele vormen die al snel abstract werden en minimalistisch. Circa 15 jaar geleden is zij overgestapt naar het werken met papier waarbij grote hoeveelheden gelijkvormige papieren elementjes worden verwerkt tot een één object, zoals met de hand gescheurd papier of snippers uit de papiervernietiger of met ijzer versterkte papieren sluitstukjes voor plastic zakken. De papier objecten worden soms gecombineerd met cellofaan (transparant), garens, meestal met verf bewerkt of met lijm. Was de vorm in de textiele periode gebaseerd op lijnen (geweven), in de 'papierperiode' is deze organisch. Deze vormen komen niet tot stand naar voorbeelden, maar ze 'groeien' tijdens het creatieve proces in haar atelier (het 'laboratorium'). Ze is opgeleid aan de Academie de Schans (modetekenen, dessinontwerp) in Amsterdam.
Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 - 17:00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren: 06 190 87 751.
Meer informatie: info@galeriedekapberg.nl en www.galeriedekapberg.nl