Persbericht

Expositie: 19 mei t/m 25 juni 2017

Kring tekenaars


Klik op de foto's voor een groter beeld

Ina Brekelmans
tekeningen
Hans Landsaat
tekeningen
Jan van Spronsen
tekeningen
Danielle Vidal
tekeningen
Wim Worm
tekeningen
Godelieve Smulders
beelden

De Kapberg in het teken van tekenen

In Galerie De Kapberg laten leden van Nederlandse Kring van Tekenaars hun werk zien. Dit zijn kunstenaars die wat ze tekenen niet alleen maar als voorstudie zien voor een schilderij, maar als een zelfstandig werkstuk. Karel van Mander noemt in zijn Schilder-boeck (1604) het tekenen 'de vader van het schilderen' en boven de Teekenschool naast het Rijksmuseum staat de raadselachtige tekst 'teekenen is spreken en schrijven tegelijk'. Vijf tekenaars en een beeldhouwster delen de ruimten.

Ina Brekelmans is een landschapstekenaar 'pur sang'. Ze werkt buiten in de natuur en laat hier verschillende landschapstekeningen zien in meerdere series. Ze krijgt vleugels als ze een plek gevonden heeft om te tekenen, ver van de drukte in de stad. Ze ziet het landschap vanuit een met zorg gekozen perspectief, zet de eerste lijnen en laat zich meevoeren de tekening in. Ina heeft haar opleiding genoten aan de Rietveld Academie en de Hogeschool voor de Kunsten, afdeling tekenen en grafiek. Aan deze disciplines is zij trouw gebleven en maakt naast tekeningen droge naald etsen en aquareldrukken bij Grafisch Collectief Thoets in Amsterdam.

De tekenstijl van Hans Landsaat (1935) is vrij en spontaan. In veel van Landsaats werken zien we landschappen die geïnspireerd zijn door de reizen die hij heeft gemaakt. Zoals het landschap van de westkust van Schotland, de woestijn en het wilde noorden van Australië, de polders en kust van Zeeuws-Vlaanderen en de eindeloze vlaktes van Mongolië. Tot 1988 was voor hem het tekenen nauwelijks een zelfstandige uitingsvorm. De tekeningen worden soms aangevuld met kleur. Als dit wat doorschiet wordt het al snel een aquarel, maar de grens is soms moeilijk te bepalen. Hij begon de opleiding bij het Instituut voor Kunstnijverheids Onderwijs in Amsterdam (de voorloper van de Rietveld Academie) en het leidde tot een voorname plek in de Nederlandse kunstwereld.

Danielle Vidal (1956) laat in haar tekeningen de ruimtelijkheid van de natuur zien. Ze kiest ervoor verschillende elementen zoals water, aarde, horizon en lucht ten opzichte van elkaar te laten verschuiven. Niet alleen naast elkaar, maar vaak ook over elkaar heen: letterlijk door tekeningen op transparante vellen over elkaar heen te presenteren. De natuur, menselijke gestalten en industriële architectuur. Vidal komt tot een werk door op locatie eindeloos veel schetsen, tekeningen en aquarellen te maken. Ze plukt als het ware de beelden om daarna de geplukte wildernis te temmen. Danielle is opgeleid aan de School voor de Schone Kunsten in Perpignan, waar ze ook haar studie economie voltooide.

Wim Worm (1939) is begonnen met grafiek met maatschappij kritische onderwerpen als Vietnam, Soweto en Nixon. In zijn latere werk bepalen bijbel, mythologie, sprookjes en jachtpartijen de voorstellingen. In de loop der jaren gaan zijn grafische werken (waartoe ook de tekeningen behoren) door de vele kleuren en de zwierigheid steeds meer op schilderijen lijken. Wim studeerde in 1964 cum laude af aan de kunstnijverheidsschool (nu de Rietveld Academie) met als bijvak grafiek, waarin hij later aan dezelfde kunstacademie 22 jaar les zou geven.

Godelieve Smulders (1949) is aangesloten bij de Nederlandse Kring van Tekenaars als ook bij de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. We kozen Godelieve Smulders als beeldhouwer omdat zij onze ruimten op een speciale manier laat ervaren. Godelieve heeft na haar opleiding aan de Rietveld Academie, de Rijksacademie van beeldende kunsten en University of Michigan eerst tien jaar figuratieve beelden gemaakt. Daarna heeft zij zich in de jaren negentig ontwikkeld tot monumentaal beeldhouwster met beelden in de openbare ruimte. Ze heeft zich de laatste tijd ook bezig gehouden met schilderen, film, fotografie en internetkunstprojecten. Al deze verworvenheden maken haar tot een allround kunstenaar: breed en veelzijdig.

De zichtbare wereld (mens, landschap, stilleven) is onderwerp van de schilderijen, tekeningen, aquarellen en grafiek van Jan van Spronsen (1932). De vormgeving baseert hij op zijn grote liefde voor de uitdrukkingsmogelijkheden van de traditionele schilderkunst. Hij tekent om op die wijze deel te hebben aan het landschap, de dingen om hem heen [stilleven], de gebeurtenissen die hem raken en waar hij iets over kan vertellen. Hij laat ons de rijkdom van het natuurlijke tekenen en vormonderzoek duidelijk zien. Zijn opleiding vond plaats aan de academie in Antwerpen en aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij ook les gaf.

.

Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 - 17:00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren: 06 190­ 87 751.
Meer informatie: info@galeriedekapberg.nl en www.galeriedekapberg.nl