Persbericht

Expositie: 29 september t/m 5 november 2017


Klik op de foto's voor een groter beeld

Helma Kuijper
objecten
Sarah Daeleman
grafiek
Trude van Assem
wandobjecten
Meta Joanknecht
wandsieraden
Allard Kaai
tekeningen

Galerie De Kapberg, nu ook sterk in kringloop

De galerie laat in haar nieuwe tentoonstelling voorwerpen zien in een nieuwe rol: Zo keken we nooit naar hout, plastic en gaas. Daarnaast zien we mooie grafiek en spannende tekeningen die ons doen denken aan de wateroverlast.

Helma Kuijper. Met bijna niets weet Helma een ordening aan te brengen in materialen die voor ons na gebruik niets meer voorstellen: plastic, gaas, knopen, weerstandjes. Zo krijgen achteloze dingen aandacht. Ze neemt het materiaal in handen: betast, voelt, kneedt, rijgt, ontwart, soldeert en last de resten in een nieuwe vorm. Het hangt hier aan de muur of staat los in de ruimte. Er is dus nu een nieuwe context. De Koninklijke Academie in Den Haag leidde haar op.

Sarah Daeleman. Het landschap, de omgeving en dagelijkse gebeurtenissen zijn terugkerende thema's. Technisch gezien hanteert Sarah een combinatie van diepdruk (lijnets, vernis mou, aquatint, spit bite en droge naald) en monotype. Sarah studeerde grafische vormgeving aangevuld met een studie sociale en culturele antropologie en een avondopleiding vrije grafiek. Voor haar tentoonstelling in het Grafisch Atelier van Alkmaar maakte ze ook werk in de omgeving en dat laat ze hier zien. Ze is actief in het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen.

Meta Joanknecht. Ze laat ons genieten van haar sieraden. Die zien we in de vitrines. Ook kleine werken aan de muur: assemblages zijn het. Verloren materialen die ogenschijnlijk geen functie meer hebben. Door de tijd en de elementen aangetast en de oorspronkelijke context achtergelaten zijn het vrije vormen geworden. Ze krijgen een nieuwe identiteit. Meta speelt met kleur, structuur en vorm. Vergankelijkheid en vernieuwing staan centraal in haar werk. Ze volgde de opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam.

Allard Kaai. Dagelijks staat hij met rubber laarzen in plasdras weilanden rond het Uitgeestermeer. We zien van hem tekeningen die hij daar maakte. Het spel van licht en kleur wordt nooit vertellerig en laat de kijker een eigen verhaal vinden. We gaan met Allard het water op en in het late najaar zien we woeste luchten, en in het voorjaar is alles weer licht. Hij moet schilderen en tekenen in een tijd waarin dat tegen alles in beweegt. Dan is deze bezigheid die voor velen een prettig tijdverdrijf, voor hem een dagelijkse strijd. Hij staat in zijn beste jaren in de modder, maar een andere bestemming is er niet. Wij gaan er van genieten, met droge voeten in een warme galerie. Allard Kaai is in 1991 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, afdeling autonoom/schilderen.

Trude van Assem. We zien van haar objecten van hout, soms aan de muur, soms op een sokkel. Hout speelt en belangrijke rol in haar werk en we zien dat ze veel verschillende houtsoorten gebruikt: walnoten, eiken, essen en linden. Bouwwerken zijn vaak het onderwerp: huisjes en arken. Ze maakte van houtblokken ook afdrukken op papier. In de voorkamer staat een huis van Bosnisch walnotenhout op een sokkel. Het daglicht schijnt er door en toont zo de structuur van de binnenkant. Het huisje staat op 4 houten onderdelen.

.

Galerie De Kapberg, Slotweg 17, Egmond aan den Hoef.
Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 - 17:00 uur en na telefonische afspaak.
Telefoon tijdens openingsuren: 06 455­ 48 739.
Meer informatie: info@galeriedekapberg.nl en www.galeriedekapberg.nl